Ilmainen sähkön kilpailutus netissä - Sähköt.net

Yleinen

Kristus vaeltaa Seurakuntien keskellä…

05.05.2012, markolind

(Ilm.1:10-20) 

Minä olin hengessä Herran päivänä, ja kuulin takaani suuren äänen, ikäänkuin pasunan äänen, joka sanoi: ”Kirjoita kirjaan, mitä näet, ja lähetä niille seitsemälle seurakunnalle, Efesoon ja Smyrnaan ja Pergamoon ja Tyatiraan ja Sardeeseen ja Filadelfiaan ja Laodikeaan.” Ja minä käännyin katsomaan, mikä ääni minulle puhui; ja kääntyessäni minä näin seitsemän kultaista lampunjalkaa, ja lampunjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, pitkäliepeiseen viittaan puetun ja rinnan kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn. Ja hänen päänsä ja hiuksensa olivat valkoiset niinkuin valkoinen villa, niinkuin lumi, ja hänen silmänsä niinkuin tulen liekki; hänen jalkansa olivat ahjossa hehkuvan, kiiltävän vasken kaltaiset, ja hänen äänensä oli niinkuin paljojen vetten pauhina. Ja hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä, ja hänen suustaan lähti kaksiteräinen, terävä miekka, ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, kun se täydeltä terältä paistaa. Ja kun minä hänet näin, kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen. Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen: ”Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet. Kirjoita siis, mitä olet nähnyt ja mikä nyt on ja mitä tämän jälkeen on tapahtuva. Niiden seitsemän tähden salaisuus, jotka näit minun oikeassa kädessäni, ja niiden seitsemän kultaisen lampunjalan salaisuus on tämä: ne seitsemän tähteä ovat niiden seitsemän seurakunnan enkelit, ja ne seitsemän lampunjalkaa ovat ne seitsemän seurakuntaa.”  

Johannes oli hengessä Herran päivänä, eli sapattina (Jes.58:13, 2 Moos.20:10). Ennen kuolemistaan ristillä Jeesus oli nimittänyt sapatin itsensä mukaan seuraavin sanoin: ”Sillä Ihmisen Poika on sapatin herra.”(Matt.12:8). Hengen valtaamana Johannes kuuli takaansa suuren äänen ja vasta kääntyessään ääntä kohden hän näki Ihmisen Pojan Jeesuksen Kristuksen. Kun tarkastelemme kyseistä tekstiä tarkemmin, ymmärrämme, että Jumalan sanoma voi täydellisesti saavuttaa vain ne ihmiset, jotka Taivaallisen äänen kuultuaan kääntyvät katsomaan ja täten pelkkä kuuleminen, jos se jää vain sille asteelle ilman kääntymystä, ei voi johdattaa ketään Kristuksen täydelliseen tuntemiseen (Jaak.1:22). Jumalan sanoman vastaanottaminen edellyttää kuulijaltaan aina kuuliaisuutta. 

Johannes kuuli äänen, joka oli ikään kuin pasuunan ääni. Vanhan testamentin aikana tärkeistä tapahtumista ilmoitettiin oinaan sarvesta valmistetuilla torvilla. Jumalan ilmestyessä Israelin kansalle Siinain vuorella kansa kuuli kovan pasuunan äänen (2 Moos.19:16). Samoin kuin Siinain vuorella annettiin Vanhan Liiton Jumalan Pyhille ohjeita kymmenen käskyn muodossa, samalla tavalla Jeesuksen rakastama opetuslapsi Johannes sai tärkeitä ohjeita jaettavaksi Uuden Liiton uskoville.  

Seitsemälle seurakunnalle ei tullut lähettää vain lyhyttä kirjettä (2-3 luku), vaan koko ilmestys. Tämä osoittaa perusteellisesti sen, että ilmestyskirjan koko sanoma, myös neljännestä luvusta eteenpäin, kuuluu kaikille Jumalan Pyhille kautta aikojen koskien kristillistä seurakuntaa, eikä vain juutalaisia. Johannes näki lampunjalkain keskellä koko ilmestyskirjan päähenkilön, ylipapin asuun pukeutuneen Jeesuksen Kristuksen, jolla on vallan symbolina kuoleman ja tuonelan avaimet käsissään. Ylösnousseen Jeesuksen valta-asemaa taivaassa ja koko maailmankaikkeudessa kuvastaa myös se, että Johannes kaatuu voimattomana Hänen jalkojensa juureen. Synti saatikka syntinen ihminen ei voi koskaan seisoa ylväänä kaiken maan Tuomarin edessä vaan sen täytyy kuolla, samoin Johannes koki kohdatessaan Hänet, jolle on annettu valta tuomita eläviä sekä kuolleita ja kuitenkin Kristuksessa kuolema on voitettu. Vain kuollut voi herätä uuteen elämään (Joh.12:24). 

Jeesus Kristus tuli maanpäälle ja otti ”orjan muodon” (Fil.2:7) ja Hänet havaittiin olemukseltaan sellaiseksi kuin ihminen. Hän tuli lunastamaan (Ps.40:8) lain alaiset Jumalan lasten vapauteen, uloskutsuttujen yhteyteen, seurakuntaruumiinsa jäseniksi. Hän voitti Golgatalla synnin vallan ja on nyt kuolleista ylösnoussut Vapahtaja istuen Kaikkivaltiaan oikealla puolella (1 Piet.3:22). Sama Jeesus, jonka opetuslapsi Johannes oli tuntenut lihansa päivinä, jonka rintaan hän oli nojannut (Joh.21:20), kirkastettuna ilmestyi tälle rakkaalle opetuslapselle ilmestyksessä eikä tätä kirkkautta voinut Johannes kestää. Kuin kuolleena Johannes kaatui ylösnousseen Jeesuksen jalkojen juureen kuulleen sanat:”Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.”. Vapahtajallamme on kuoleman ja tuonelan avaimet, Hän on ylösnoussut kuolleista voittaen kuoleman! Koko ilmestyskirjan sanoma kiteytyy näihin lauseisiin: Jeesus on voittanut ja siksi kenenkään Häneen uskovan ei tarvitse pelätä. Taivaallisen kirkkauden edessä kuitenkin synnin täytyy kuolla, jokaisen tulee vaipua Jeesuksen jalkojen juureen ja vasta sitten voi kuulla nämä samat ihanat sanat jotka tämä rakastettu opetuslapsi kuuli, ei koskaan ennen sitä! 

Kristus on Kirjoituksien täyttymys: vanhan Testamentin kirjoitukset ennustivat Hänen ensimmäisen tulemuksensa (Ps.40:8) ja uuden liiton Kirjoitukset kertovat meille lupauksien täyttymisestä sekä Jeesuksen toisen tulon ennustuksista. Kaksiteräinen terävä miekka on Jumalan Kirjoitettu Sana (Joh.1:1) joka tuli lihaksi Kristuksessa Jeesuksessa. Jeesus Kristus on Hengen miekan eli Kirjoitetun Sanan ilmentymä ja siksi Hänen suustaan lähti kaksiteräinen terävä miekka. Jumalan kirjoitettua Sanaa ei voi erottaa Kristuksesta kuten ei ketään Häneen uskovaakaan siitä sisäisestä tietoudesta joka sydämestä lähtee (Matt.12:34-35) ja joka tulee ulos suun kautta. Kaksiteräinen miekka joka lähti Hänen suustaan on osoitus siitä, että Kristus on yhtä kuin kirjoitettu Jumalan Sana ja täten maalaa eteemme selkeän opetuksen siitä, että elämä lähtee Kirjoituksista ( 1 Kor.4:6). Jokainen joka vähättelee Raamattua vähättelee itse Jumalan Poikaa! 

Johannes näki ylösnousseen Jeesuksen kasvot kuin aurinkona, joka täydeltä terältä paistaa. Samoin kuin auringon valo antaa kasvunsa kaikelle elolliselle tällä maapallolla, samoin Jumalan säätämyksen mukaan Kristuksessa kaikki pysyy voimassa (Apt.17:28, Kol.1:16-17). Samoin kuin auringon valo poistaa pimeyden antaen päivän paistaa tällä kuolevalla maapallolla, samoin Kristus Jumalan aurinkona poistaa pimeyden Häneen uskovien sydämistä johdattaen jokaista Häneen uskovaa kohti lopullista kirkkautta, kohti iankaikkisuutta. Lihansa päivinä Jeesus oli sanonut: ”minä olen maailman valkeus” (Joh.8:12) antaen ymmärtää, että muuta valoa tälle pimeälle maailmalle ei ole annettu. Jeesuksen silmät ovat kuin tulen liekki: ne polttavat kaiken väärän puhdistaen Häneen uskovat kaikesta ylimääräisestä. Ne ovat samalla puhdistus ja tuomio koska totuus tekee vapaaksi. ”Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!” (Luuk.12:49).  

Seurakunnista puhutaan tässä lampunjalkoina (ilm.1:20). Seurakunnan tulee loistaa valoa tässä pimeässä ajassa viitoittaen jumalattomalle maailmalle tien Kristuksen yhteyteen. Jeesus opetti (Matt.5:15), että jokainen Häneen uskova Jumalan lapsi on kuin valo ylhäällä vuorella. Yksikään todellinen Jumalan Pyhä ei voi vaieta uskostaan, sillä se on mahdottomuus. Kristuksen rakkauden valtaamana jokainen ihminen täytyttyään Pyhällä Hengellä on Hänen todistajansa (Apt.1:8). Pyhän Hengen valtaamina ihmiset todistavat uskostaan ja se on merkki elävästä uskosta jonka Kaikkivaltias on Poikansa Jeesuksen kautta luoduissaan synnyttänyt. Jumalan maailma ei tunnusta muuta uskoa, kuin todistavan uskon (Matt.10:32-33). 

Jeesus esiintyy tässä ylimmäisen papin asussa ja täten kuvastaa sitä asemaa, joka Hänellä on Pyhän Jumalan edessä. Vanhassa liitossa ylimmäinen pappi oli välimies Jumalan ja ihmisten välillä, nyt Kristus on Uudessa liitossa ottanut sen paikan. Enää ei tarvita muuta välimiestä kuin Vapahtajamme Jeesus Kristus joka alati rukoilee Häneen uskovien edestä (1 Joh.2:1). Valkoiset hiukset kuvaavat arvokkuutta ja lumi puhtautta, silmien liekit läpituntevaa sekä kaikkitietävää voimaa sillä mikään ei voi olla Kristukselta salassa. Kiiltävän vasken kaltaiset jalat osoittavat järkähtämätöntä voimaa samoin kuin Hänen äänensä, joka on kuin paljojen vetten pauhina. Johannes käyttää tässä hänelle tuttuja Tooran kuvauksia ja täten osoittaa, että jokainen ilmestys sekä profetia tulee aina olla Kirjoitetun Sanan mukainen (1 Kor.4:6).  

Johannesta tuskin käskettiin kirjoittamaan Taivaan enkeleille ja siksi seurakunnan enkelit tarkoittavat ihmisiä, johtavassa asemassa olevia. Jeesus kutsui Johannes Kastajaa enkeliksi (Luuk.7:27). Nimi ”angelos” merkitsee sanansaattaja ja viestinviejää. Jokainen Jeesukseen uskova on Taivaan sanansaattaja ja jokaisella uskovalla on elintärkeä viesti kerrottavaksi ihmiskunnalle. Evankeliumi (ilosanoma) on jokaisen Jeesukseen uskovan elämän pääsisältö, viesti, joka voi muuttaa, jos se vastaanotetaan, koko maailman. Seurakunnan johtavassa virassa olevat ovat tähtiä joita Jeesus pitää oikeassa kädessään. Pimeällä yötaivaalla tähdet johdattivat muinaisuudessa lukemattomia kulkijoita samoin kuin seurakuntien johtavissa viroissa olevien tulee johdattaa tänäkin päivänä tässä pimeässä maailmassa kaikkia niitä, jotka tarvitsevat elämäänsä johdatusta. Seurakunnan johtavissa viroissa olevat ”tähdet” ovat laumansa paimenia jotka ovat Jeesuksen kädessä ja tämä tulisi jokaisen laumansa paimenen tietää, koska sille jolle on uskottu paljon myös vaaditaan paljon (Luuk.12:48). Jokaisen laumansa paimenen tulee olla kaikkien palvelija (Mark.9:35) seuraten Jeesuksen esimerkkiä ja siksi jokainen ”tähti” on Vapahtajamme käsissä ”Niiden seitsemän tähden salaisuus, jotka näit minun oikeassa kädessäni…on tämä: ne seitsemän tähteä ovat niiden seitsemän seurakunnan enkelit”. 

Kristus vaeltaa lampunjalkojen (seurakuntien) keskellä pitäen tähtiä oikeassa kädessään – jokaisen tähden joka ei loista taivaallista valoa ja jokaisen enkelin joka on menettänyt sanomansa viestinviejänä on Hän (Jeesus) oksentava suustansa ulos (ilm.3:16) ja siksi kaikkien seurakuntien johtavissa olevien veljien tulisi ymmärtää vastuunsa sekä velvollisuutensa laumaansa kohtaan. Sama Jeesus, joka pitää tähtiä käsissään on antanut henkensä laumansa puolesta, Hän käyskentelee seurakuntien keskellä kuten oikea paimen laumansa keskuudessa eikä varmasti anna yhdenkään lampaan eksyä lopullisesti – jos joku eksyy, on Hän etsivä kadonneen ja palauttava hänet laumaansa (Joh.10:11). Koska Jeesus näin tarkasti pitää huolta jokaisesta Häneen uskovasta, on sanomattakin selvää, että lauman alipaimenet ovat jatkuvan tarkkailun alaisena! 

Jeesus oli luvannut maan päällä ollessaan: ”missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä” (Matt.18:20) ja nyt Johannes näkee Jeesuksen lupauksen täyttyneen, sillä Hän liikkuu Hänen omiensa keskellä – Seurakuntansa keskellä. Jeesus ei maanpäällä ollessaan luvannut yhtään turhaa lupausta, sillä ”niin monta kuin Jumalan lupausta on, kaikki ne ovat hänessä ”on”; sentähden tulee hänen kauttaan myös niiden ”amen”, Jumalalle kunniaksi meidän kauttamme.”(2 Kor.1:20). On lohdullista tietää, että kaikkialla siellä, missä kaksi tai useampi kokoontuu Jeesuksen nimessä, siellä ylösnoussut Vapahtajamme on heidän keskellään – Seurakuntansa keskellä.  

Jeesuksella on kuoleman ja tuonelan avaimet ja ne merkitsevät valtaa (Matt.28:18). Koko ilmestyskirjan sanoma, kun se oikein ymmärretään, on lohdutus Jumalan kansalle: vaikka maailma tuhoaa itse itsensä on valta annettu kuitenkin Jeesukselle ja siksi kenenkään Häneen uskovan ei tarvitse olla murheellinen eikä peloissaan (Joh.16:33) ”Maailmassa teillä on ahdistus; mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman”!
(ote kirjasta: Ennustukset toteutuvat / Marko Lind)

Vastaan mielelläni kysymyksiin koskien Johanneksen ilmestystä – sekä muuta Raamatun sisältöä:
Saarnaaja & Evankelista & Muusikko:
Marko Lind
http://www.sanansaattaja.com
Email: lindmarko@gmail.com

httpv://www.youtube.com/watch?v=28TwKQ1bFdc&feature=plcp


2 vastausta

  1. markolind sanoo:

    Raamattu on erittäin selkeä sekä erittäin johdonmukainen Kirja. Se selittää itse itsensä.

    Siunausta myös Sinulle Annika sekä koko perhekunnallesi Vapahtajassamme Kristuksessa Jeesuksessa 🙂

  2. annika sanoo:

    Kiitos ! Mielenkiintoista lukea näin selkeätä tekstiä! Siunausta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *